Nyt kun kangasnaamioiden maailma on vietellyt minut syvälle kuituihinsa haluan tietysti jakaa hifistelyäni siitä myös teille.
Kuten jo aiemmin kerroin, on kangasnaamioiden kanssa kyse yleensä enemmän siitä, millaista huikopalaa ihon tekisi juuri sillä hetkellä mieli napsia ja erilaisia kangasnaamioita on tarjolla vaikka millä mitalla, joten en kyllästytä teitä esittelemällä jok’ikistä Tokiosta ostamaani erilaista kangasnaamiota. Sen sijaan heitän teille kehiin pari ajatusta liittyen niiden käyttöön ja toivon, että niistä on hyötyä teillekin – mitä kangasnaamioita tahansa sitten ikinä käytättekään.

Siinä kuplassa, jossa minä elin ajateltiin, että kasvonaamio sisältää itsessään jo niin paljon seerumia, että se korvaa oikeastaan kaikki muut hoitotuotteet. Sen voi laittaa puhdistetulle, puhtaalle iholle ja koska se kerran sisältää niin paljon sitä seerumia, ei sen jälkeen tarvitse laittaa enää mitään erillisiä seerumeita tai kosteusvoiteita.

Tiesittekö, että tuo edellä kuvailemani ajatustapa on niin kaukana aasialaisesta ajatteluttavasta kuin vain on mahdollista olla?

Kangasnaamioista saa nimittäin entistäkin enemmän irti, kun sen alla käyttää ensin hoitonestettä (essencet, jotka ovat pikkuhiljaa rantautuneet länsimaalaisillekin kosmetiikkamerkeille) ja sen päällä vielä seerumia ennen kuin itse kangasnaamio asetetaan kasvoille!

Tämä oli minulle aivan totaalisen uusi juttu, mutta oikeaoppisen korealaisen ihonhoitorutiinin mukaisesti ihoaan hoitavat ihmiset toteuttavat uskollisesti. Kokeilin jippoa ja jestas, sehän teki kangasnaamion aikaansaamasta lopputuloksesta entistäkin paremman! En todellakaan enää luopuisi tästä jutusta.

Oikeaoppisesti hoitonesteen, seerumin ja kangasnaamion yhteiskäyttö ei kuitenkaan myöskään korvaa hoitovoidetta (tai jopa senkin päälle levitettävää yönaamiota), eli kasvoille tosiaankin lutrataan tavaraa ihan kunnolla ja antaumuksella!

Monissa kangasnaamiopusseissa on kuitenkin niin runsaasti seerumia, että sitä jää pussin pohjalle vielä naamion käytön jälkeenkin. Klassisesti tuo seerumi kehotetaan taputtelemaan iholle, mutta usein se ei käytännössä ihan oikeasti onnistu, sillä ihon jo niin kyllästetty sillä. Mitä tuolle lopulle seerumille sitten tehdään?

Seerumin voi toki käyttää myös kaulan ja dekolteen iholle, mutta yksi suosittu vinkki on dipata naamio ensimmäisen 15-30 minuutin vaikutusajan jälkeen uudelleen pussissa olleeseen seerumiin ja laittaa se vielä hetkeksi vaikuttamaan kasvoille. Tämä vinkki ei ehkä ole paras niille, joiden aika on kortilla, mutta jos kangasnaamiosta tahtoo kaiken mahdollisen irti eikä ihon hemmotteluhetkeen käytettävää aikaa ole rajoitettu on tämä varsin pätevä niksi.
Olen itse myös kokeillut yhä vähän kyseenalaisempaa niksiä ja laittanut kangasnaamion sen käytön jälkeen takaisin seerumia yhä sisältävään pussiin hyödyntäen uudelleen saman kangaspalan ja loput hoitoseerumit seuraavana päivänä. Tämäkin on ihan varteenotettava vinkki, mutta koska kangasnaamiot on hygieniasyistä suositeltu kertakäyttöisiksi jää jokaisen itsensä päätettäväksi tahtooko niitä käyttää vielä seuraavana päivänä uudelleen.
Kun kangasnaamio sitten vihdoin on lähdössä kierrätykseen, en vielä siinäkään vaiheessa jätä rustistamatta siitä viimeisiä hyötyjä irti. Pyyhin nimittäin vielä hieman nihkeällä liinalla sääreni, käsivarteni tai ihan minkä muun tahansa vartalon osan, jolle voisin vielä haluta hieman hoitoa!
Kuinka te olette tottuneet käyttämään kangasnaamioita?
Kirjani Täydellinen iho – opas korealaiseen ihonhoitoon on nyt kaupoissa!


