Joskus kosmetiikkatuotteille on hyvä antaa toinen tilaisuus, sillä välillä oman mielipiteen muuttuminen voi yllättää jopa itsensä.

Kun Lancomen hittituotteeksi noussut Visionnaire-seerumi tuli myyntiin muutamia vuosia sitten, en innostunut siitä yhtään. Kuulin monilta mieletöntä hypetystä, kuinka se teki heidän ihostaan välittömästi niin paljon paremman tuntuisen ja näköisen, mutta minuun se ei vaan vedonnut. Sain töiden kautta oman Visionnaire-seerumini, kokeilin sitä hetken aikaa ja annoin sen lopulta eteenpäin ystävälleni, joka hullaantui siitä täysin.

Hylkäsin tuotteen mielestäni pariksi vuodeksi kunnes vähän aikaa sitten pääsin töissä ottamaan osaa Lancomen koulutukseen. Ruotsalainen kouluttaja kertoi, kuinka Visionnaire-seerumista oli tullut Ruotsissa ja ruotsalaisnaisten keskuudessa aivan mieletön hittituote.
Tiesin kyllä, kuinka erilaisia Suomi sekä sen itäinen ja läntinen naapurimaa olivat keskenään mitä tulee ihonhoitoon. Venäläiset naiset sijoittavat rahansa mielummin näkyviin asioihin eli he olivat valmiita maksamaan luksusmerkin huulipunasta, jonka muut näkisivät heidän sitä laittaessaan, mutta eivät olleet yhtä valmiita sijoittamaan ihonhoitoon. Ruotsalaisia kiinnosti ihonhoito vain, mikäli sillä saisi välittömiä tuloksia ja vain suomalaiset jaksoivat hoitaa tunnollisesti ihoaan ihan vaan siksi, että niin kuuluu tehdä.

Ehkä juuri ruotsalaiset siksi nimenomaan rakastuivat tähän tuotteeseen, sillä tämä tosiaan tuo iholle välittömästi hoidetun tunteen.
Muistin koulutuksen jälkeen, että minulla oli yksi töiden kautta aikoinaan saamani Visionnaire-seerumi kotikätköissäni ja päätin antaa sille uuden mahdollisuuden. Oliko se muka oikeasti niin hyvä? En ainakaan muistanut sen olleen.

En tiedä, onko päässäni naksahtanut tämän ruotsalaistumisprosessini myötä vai mitä on tapahtunut, mutta itseasiassa tuote tuntui iholla todella hyvältä. Se teki ihosta välittömästi tasaisemman tuntuisen ja ennen kaikkea ihanan pehmeän. Iho myös näytti heleämmältä. Huomasin silitteleväni poskeani yhä uudelleen ja uudelleen, sillä ihon laatu tuntui tosiaan välittömästi paremmalta.

Tiesinhän minä, että Lancome on loistava tekemään hyvän tuntuisia tuotteita, mutta halusin myös uskoa, että ne oikeasti myös hoitaisivat ihoani. Seerumia myydään ympäri maailman ihan hillitöntä tahtia (olisiko jopa yksi joka viides sekunti?), joten olihan sen pakko olla oikeasti hyvä? Eikö?
Tuotteen mukana tullut tietolehdykkä sai minut hymyilemään. Tuote kuulostaa oikeasti todella hyvältä, mutta kun lauseita analysoi tarkemmin huomaa, että jokainen niistä väittää vain, että ihosta tulee paremman näköinen ja tuntuinen ja että iho vaikuttaa paremmalta ja että tulokset perustuvat testiryhmän omiin mielipiteisiin. Seerumi ei siis varsinaisesti lupaakaan niin suuria juttuja miltä ensisijaisesti vaikuttaisi.
Ja silti se tuntuu iholla niin hyvältä! Käytettyäni seerumia jonkun aikaa googlettelen siitä lisää tietoa. Harmikseni huomasin Paulankin tyrmäävän tuotteen täysin. Harmittaa, sillä ehdin juuri ihastua tuotteeseen niin kovasti. Ihoni tuntuu sen kanssa niin hyvältä!
Toisaalta onko sillä väliä, että tuote vaan saa ihon tuntumaan hyvältä? Eikö se voi riittää? Jos iho tuntuu pehmeältä ja näyttää sileämmältä, niin eikö se jo ole paljon? Ehkä minun pitäisikin ajatella tämä enemmän (erittäin kalliina) meikinpohjustustuotteena kuin ihonhoitotuotteena? Tunnen suorastaan huonoa omaatuntoa siitä, että tykästyin tuotteeseen ja haluan uskoa sen tuovan iholleni muutakin kuin vain hetkellistä, pesussa pois lähtevää kauneutta. Jos en kuitenkaan usko, että ihonhoitotuotteilla voidaan yleensäkään tehdä iholle ihmeitä, niin eikä välitön hyvän olon tunne ole jo paljon?
Lancôme Visionnaire Advanced Skin Corrector -kasvoseerumi löytyy myynnistä täältä.*

