Yhteistyössä eleven.fi
Kuten tiedätte, on kosmetiikkatuotteista höpöttely minulle varsin rakasta puuhaa. Voisin jutella niistä lähes loputtomiin ja tykkään myös kuulla muiden mielipiteitä tuotteista. Kun ostan itsekin kosmetiikkaa, kuulen mielelläni muiden kommentteja tuotteista – kukapa nyt ei haluaisi etukäteen tietää, mitä oikeastaan on ostamassa!
Tämän takia minulla on blogini. Saan jakaa siellä muille omia ajatuksiani kokeilemistani kosmetiikkatuotteista ja toivottavasti siten auttaa muita löytämään itselleen sopivia tuotteita sekä välttämään hutiostoksia.
Yksi suuri salainen haaveeni onkin jo itseasiassa vuosia ollut oma verkkosivusto, jonne muutkin ihmiset voisivat kirjoitella tuotearvosteluja helpottaakseen toisiaan löytämään sopivia tuotteita. Minusta postausteni parasta antia on tavallisesti nimittäin kuulla kommenteissa muidenkin mielipiteitä tuotteista, sillä kun omiin ajatuksiini lisätään vielä muiden näkemyksiä ja kokemuksia, helpottaa niiden yhteissumma monien tuoteostoksia. Jos minä kehun tuotteen, mutta joku muu taas löytää siitä huonoa sanottavaa, niin sehän on vain hyväksi ja helpottaa muiden ostopäätöstä.
Ajatus tuotearvosteluja kokoavasta suomalaisesta sivustosta on kutkutellut mieltäni pitkään, mutta en ole ollut silti halukas oikeasti ryhtymään sellaisen projektin puuhamieheksi. Jotta sivustoa kannattaisi pitää, pitäisi sitä myös markkinoida ja myydä sieltä jopa mainostilaa yrityksille, jotta homma olisi taloudellisesti kannattavaa ja minä taas inhoan tehdä kaikkea sellaista. Olen vieläpä ihan äärettömän surkea myyntimies.
Parasta myös tietysti olisi, että unelmieni sivustolla olevien tuotearvostelujen yhteyteen voisi liittää hyvät tuotetiedot ja jopa linkin verkkokauppaan, josta tuotteen voi itselleen vaivatta tilata. Uskon, että moni kaipaisi tällaista sivustoa, mutta en ole silti saanut aikaiseksi tarttua väkertämään sellaista.
Nykyinen työni elevenillä on kuitenkin päästänyt minut osalliseksi niin moniin huikeisiin juttuihin ettei tosikaan. Voittekin varmaan arvata, että tämäkin tarina päättyy jälleen siihen, että eleven teki jälleen unelmistani totta – kuinkas muutenkaan.
Päätimme nimittäin jo muutamia kuukausia sitten töissä valjastaa sivustomme parinkymmenentuhannen tuotteen valikoiman kaikkia parhaalla tavalla hyödyntäväksi, ja satsasimme tuotearvosteluihin. Kehitimme kanta-asiakasohjelman, jossa rekisteröityneet käyttäjät voivat paitsi ansaita rahanarvoisia pisteitä kaikista ostoksistaan, myös sivustolle kirjoittamistaan tuotearvosteluista.
Jos ollaan rehellisiä, niin jokainen meistä varmasti haluaa lukea, mitä mieltä muut ovat jostain itseään kiinnostavasta tuotteesta olleet. Harvempi kuitenkaan jaksaa ihan hirveästi nähdä vaivaa kirjoittaakseen itse tuotearvosteluja, joten päätimme, että jos joku ottaa hetken aikaa kertoakseen, mitä mieltä on käyttämästään tuotteesta, niin siitä täytyy kyllä saada pieni korvaus ja annamme sen mielellämme. Kun rekisteröitynyt käyttäjä kirjoittaa sivustolle tuotearvostelun mistä tahansa kokeilemastaan tuotteesta (tuotteen ei edes tarvitse olla eleveniltä ostettu), saa hän käyttäjätililleen 500 klubipistettä, jotka vastaavat maksuvaluuttana 0,10 euroa. Ostoksiaan kassalla maksaessa voi sitten itse päättää, koska ja minkä verran keräämiään pisteitään tahtoo käyttää.
Tuotearvosteluja kirjoittamalla ei tietenkään lyö rahoiksi, mutta niiden kirjoittelusta on silti mukavaa saada pieni palkkio, jonka voi sitten koska tahansa käyttää maksaessaan uusia ostoksiaan. Tätä ei kovin moni sivusto tarjoa ja eihän niiden kirjoittamisesta tietenkään olla kenellekään päivätyötä leipomassa. Minulle tulee itselleni ainakin hetkessä mieleen melkoisen monta tuotetta, josta tahtoisin sanoa pari sanaa muillekin (ja käynkin niitä aina välillä myös sivustollemme näpyttelemässä), joten kyllä niillä sanoilla jo nopeasti tienaisi edes yhden kangasnaamion.
Tuotearvostelujen kirjoittaminen on tottakai tehty hyödyntämään elevenin verkkokauppaa, mutta toivoisin itse tietysti, että arvosteluja hyödyntäisivät myös muut, sillä juuri niitä kokoavasta sivustosta olen itse niin kovasti haaveillut ja tässä sellainen nyt olisi täydellisissä puitteissa: sivustolla on valmiiksi parinkymmenen tuhannen tuotteen tiedot, arvosteluja on helppoa kirjoittaa ja sekä niiden lukemisesta että kirjoittamisesta vieläpä hyötyy itse, minkä lisäksi tuotteen voi myös halutessaan jopa ostaa samasta paikasta.
Kun sivustolla on paljon tuotearvosteluja, on siitä hyötyä ihan kenelle tahansa mistä tahansa tuotteitaan ostavalle. Minä itse ainakin seison usein marketissa purkki kädessä googletellen, mitä muut ovat tuotteesta sanoneet. On aika pirun huikeaa, jos tuotteesta voi saada paljon suomenkielisiä käyttökokemuksia helposti yhdeltä sivustolta!
Tätä postausta voi kutsua elevenin mainokseksi, mutta tosiasiassa se on syntynyt ihan puhtaasti omasta innostani siitä, että vuosia haaveilemani oma tuotearvostelusivusto on tavallaan totta ja olen vieläpä saanut yhdistää sen nykyiseen työhöni eikä sen ole tarvinnut olla erillinen, työläs projekti. Tämä on aika huikeaa!
Sivuston tuotearvosteluja tutkiessa voi muuten huomata, että meillä on tuotekuvauksien yhteydessä käytössä myös #elevenbeauty-tunnistetta käyttäen Instagramissa jaettuja kuvia, joiden hyödyntämiseen kuvien julkaisijat ovat antaneet luvan. Nämä kuvat ovat minusta ihan parhaita, sillä ne ovat juuri niitä aitoja kuvia tuotteista ja niissä voi esimerkiksi nähdä luomivärin jonkun Instagram-käyttäjän käytössä tai muuten vaan inspiroitua jonkun kauniisti asetellusta kuvasta, jossa kyseinen tuote näkyy. Kukapa ei haluaisi nähdä vaikkapa itseään kiinnostavan luomiväripaletin sävyjä käytössä ostopäätöstä punnitessaan!
Olenkin ollut aivan innoissani, että sivustollemme on saatu yhä enemmän ja enemmän monipuolista sisältöä, joka hyödyttää myös niitä, jotka eivät ole juuri sillä hetkellä ostamassakaan edes meiltä tuotteita. En minä halua olla mukana vain kosmetiikan verkkokaupan tekemisessä – haluan päästä luomaan suoranaista kosmetiikan verkkouniversumia, josta löytyy inspiraatiota kaikille! En halua vain olla myydä tuotteita, vaan saada myös jakaa tietoa. Aina voi ja kannattaakin yrittää kurkottaa ihan vähän pidemmälle!
Toivonkin, että tätä tuotearvostelujen kirjoittamismahdollisuus ja niillä tienaaminen vievät elevenin askeleen lähemmäs tällaista verkkouniversumia, josta löytyy jokaiselle kosmetiikkafriikille jotakin. Jos siis koette, että teillä olisi mielipiteitä kerrottavina superhyvistä tai erityisen huonoiksi havaitsemistanne tuotteista, niin antakaapa pliis palaa ja laittakaa näppäimistö laulamaan. Meikäläinen on itsekin päätynyt muiden arvosteluja luettuani ostamaan vähän yhtä sun toista ja myös kirjoitellut useita tuotearvosteluja.
Miltä monipuolinen kosmetiikan verkkouniversumi teistä kuulostaisi?






