Kosmetiikkabloggaajana ja isossa kosmetiikkayrityksessä työskentelevänä kokeilen paljon erilaisia ihonhoitotuotteita ja vaihtelen niitä usein. Olenkin saanut blogiani seuranneilta jo useaan otteeseen varsin ymmärrettävän kysymyksen siitä, eikö ihonhoitotuotteiden jatkuvasta vaihtelusta ole iholle haittaa.
Aiheesta on todella mielenkiintoista avata keskustelua, joten halusin tarttua siihen.
Yleisin uskomus on, että samaa ihonhoitotuotetta on käytettävä pitkään ja jatkuvasti, jotta sen vaikutukset näkyvät iholla. Monien tuotteiden kohdalla tämä pitääkin paikkansa, mutta ei kaikkien.
Erityisesti ikääntyvän ihon tehoaineiden kuten esimerkiksi retinolin kanssa tuotteen käytön pitkäjänteisyys on ratkaisevassa roolissa. Silloin on tärkeää, että ainesosaa sisältäviä tuotteita käytetään kuukaudesta (tai jopa vuodesta) toiseen, jotta niiden vaikutus näkyy iholla parhaiten.
Myös pigmenttimuutoksia häivyttävien tuotteiden kohdalla on tärkeää käyttää niitä pitkäjänteisesti, sillä niiden teho perustuu nimenomaan siihen, ettei ihon pinnalle pääse enää nousemaan solujen uudistuessa ihosoluja, joiden pigmentti on muuttunut. Tavallisesti ensimmäisiä vaikutuksia näkyy noin kuukaudessa tai parissa ja usein tuotteiden käyttöä tulee jatkaa, jos vaikutusta tahtoo pitää yllä. (Pigmenttiläiskien vaalentamisesta voi muuten lukea lisää tästä postauksestani.)
Jos iholla on myös joku jatkuva ongelma, voi samojen tuotteiden käyttö myös hyödyntää. Jos iho on vaikkapa rasvoittuva ja sille muodostuu herkästi epäpuhtauksia, kannattaa esimerkiksi BHA-happoa sisältävän tuotteen käyttöä jatkaa pitkäjänteisesti, jotta sen vaikutukset näkyvät ja pysyvät iholla. (Vinkkini parhaasta BHA-happoa sisältävästä tuotteesta löytyy tästä postauksesta.)
Kaikkien iholla ei kuitenkaan ole hoidettavana ”pysyvää ongelmaa”, joka vaatisi jatkuvasti samanlaista hoitoa.
Oma ihoni saattaa kuivua helposti, mutta tilanne vaihtelee vuodenaikojen, kuun asentojen ja vuorovesien mukaan täysin ennalta arvaamattomasti. Ihoni kuntoon vaikuttaa myös stressi, ruokavalio sekä unen määrä, joten sen tarpeet voivat vaihdella paljon hyvinkin lyhyen ajan sisällä. Joskus sillä on enemmän epäpuhtauksia ja joskus vähemmän, toisinaan se taas on heleämpi ja toisinaan sameampi ja joskus taas hilseilevän kuiva.
Minun ei olisi mitään järkeä tai tarvettakaan käyttää iholleni jatkuvasti samoja tuotteita. Jokaisella ei tietenkään ole mahdollisuutta varustaa kosmetiikkakaappiaan yhtä runsaalla määrällä tuotteita, mutta koska työ ja blogi tuovat minulle siihen mahdollisuuden, hyödynnän niitä mielelläni ja suosittelen muitakin hoitamaan ihoa ihon juuri sen hetkisten tarpeiden mukaan.
Käytän ihollani vaihtelevasti sitä kosteuttavia, ravitsevia ja kirkastavia tuotteita. Esimerkiksi hyaluronihappoa sisältävät tehokkaasti kosteuttavat tuotteet sopivat lähes jokaiselle tuomaan iholle lisäkosteutusta, joten käytän niitä tavallisesti päivittäin. Niiden vaikutus näkyy iholla lähes välittömästi ja kun tuotteita käyttää muutaman päivän, on iho ihanan täyteläisen kosteutettu. Ihoni ei reagoi, jos vaihdan toiseen tuotteeseen, joka myös tuo sille tehokasta kosteutusta vaikkapa myös hyaluronihapon avulla. Se vain nauttii siitä, että se saa kosteutta.
Välillä terästä ihonhoitoani käyttämällä muutamana päivänä viikossa enemmän AHA- tai BHA-happoja sisältäviä tuotteita, joita ihoni ei muutenkaan päivittäin välttämättä kestäisi ja joista se hyötyy myös harvemmalla käyttötahdilla.
Joinakin päivinä iholleni riittävät ohuemmat kosteusvoiteet, mutta joskus iho taas on suorastaan hilseilevän kuiva ja kaipaa ravitsevampaa ja täyteläisempää voidetta siihen asti, että sen kosteustasapaino on palautunut ja hilseily loppunut. Kun se on taas tasapainossa muutaman päivän jälkeen, voi sille käyttää jälleen erilaisia tuotteita, jotka sopivat siihen tilanteeseen paremmin. Joskus ihollani taas on valtava epäpuhtauksien invaasio, joka vaatii täysin erilaisia tuotteita. Tilanne voi rauhoittua viikossa ja sen jälkeen normalisoitua niin, etteivät epäpuhtauksien hoitoon tarkoitetut tuotteet enää edes sopisi iholleni.
Ihonhoitotuotteiden vaihtelusta ei siis ole haittaa kun sen tekee ajatuksella ja tietää, mitä tekee. Toiset ainesosat vaativat pitkäjänteistä käyttöä, jotta niillä saadaan tuloksia, mutta toiset taas ovat verrattain nopeavaikutteisia ja voivat tuoda avun ihon tarpeisiin lyhyelläkin aikajänteellä. Ihonhoitorutiinin kokonaisuudessaan ei kuitenkaan tarvitse pysyä jatkuvasti samana, vaan myös sen yksittäisiä osia voi vaihdella ihon tarpeiden mukaan.
Uskon itse, että iho voi parhaiten, kun sille antaa sellaista hoitoa, jota se juuri sillä hetkellä tarvitsee. Ihon tarpeet muuttuvat joskus usein ja paljonkin ja iho kyllä kertoo, jos sille on levitetty jotain, mistä se ei pidä.
Millaisia ajatuksia teillä on asiasta?







